Automatgear Olieskifte
Hos Lundager Carservice i Varde har vi professionelt udstyr til at foretage automatgear olieskifte på alle biler, nye som gamle. Så hvis du har brug for service, påfyldning eller reparation af din automatgearkasse, står vi klar til at hjælpe dig.
Trænger din automatgearkasse til et olieskift?
Biler med automatgear har brug for et automatgear olieskift i jævnlige intervaller. Olien er et af de vigtigste elementer i din automatgearkasse. Det er olien som smører gearkassen og sørger for at gearene skifter som de skal.
Kommer der lyde fra din automatgearkasse, skifter gearene dårligt eller tager din bil mange omdrejninger før den skifter gear kan det være olien der er problemer med. I disse tilfælde anbefaler vi at du får tjekket olien i din automatgearkasse.
Hvordan skifter man olie på en automatgearkasse?
Et olieskifte på en automatgearkasse kan laves på flere måder. Enten skifter man omkring 4 liter olie, som svarer til halvdelen af olien i de fleste automatgearkasser. Dette kan gøres uden special udstyr og burde være tilstrækkeligt såfremt at bilens automatgearsystem er vedligeholdt jævnligt.
Er dette ikke tilfældet, eller har du problemer med din automatgearkasse anbefaler vi, at du vælger et automatgearskyl, som skifter alt olien i din gearkasse. Dette kræver en speciel gearkasseskyller, som kan presse alt olien i din gearkasse ud og herefter skylle den igennem med ren gearolie, så du er sikker på, at alt skidt og slam, som kan samle sig i gearkassen over tid, kommer ud og gearkassen er helt ren igen. Du vil opleve at din gearkasse igen kører gnidningsfrit.
Men min gearkasse har jo lifetime olie
Mange nye biler med automatgear sælges i dag med det, som fabrikanterne kalder “lifetime” olie i deres automatgearkasser. Men navnet “lifetime” snyder lidt i denne sammenhæng. Det betyder nemlig ikke at olien aldrig skal skiftes – heller ikke selv om flere fabrikanter og værksteder siger dette. Det betyder oftest, at olien er designet til holde i 7 år eller 200.000 km.
Gearkassen arbejder fuldstændig lige så meget og lige så hårdt som din motor gør. Derfor er det lige så vigtigt at skifte gearolie, som det er at skifte motorolie.
Bliver olien overophedet brænder den af, det som vi på professionelt sprog hedder at den oxiderer. Hvilket betyder at olien mister sin viskositet (sine smøreegenskaber) og danner slam. Denne slam ligger nu indeni din gearkasse og sætter sig i filtre og ventiler og kan på sigt medføre nedbrud af gearkassen. Du kan også være så uheldig, at din gearkasse kan være blevet utæt uden du opdager det, for olien kan sive så langsomt, at det næsten ikke er til at se.
Ved et gearkasseskyl vil vi næsten altid opdage sådanne fejl, da vi kan se kvaliteten og mængden af olie den olie som skylles ud af gearkassen. Vi kan måske endda stoppe et nedbrud af gearkassen i opløbet, så du ikke skal skifte gearkasse.
En anden fordel ved olieskift, er også at du kan se, om der er vand i den brugte olie. Vand er ligeledes en stor faktor for nedbrud af din gearkasse, og igen kan det måske gribes i opløbet, i stedet for efter gearkassen er nedbrudt.
